Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 12. mai 2026

SakInnstilling fra næringskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Erlend Larsen, Margret Hagerup, Kari Sofie Bjørnsen, Monica Molvær, Haagen Poppe, Ove Trellevik og Bård Ludvig Thorheim om økt produksjon og eksport av norsk lokalmat og drikke (Innst. 256 S (2025–2026), jf. Dokument 8:149 S (2025–2026))
Innlegget
Jeg tillater meg å gå tilbake til det saken egentlig dreide seg om. Jeg håper det er i orden for den fullsatte salen, som nå skal høre på et engasjert og begeistret innlegg, rett og slett fordi et så å si samlet storting – med noen unntak kanskje – støtter opp om Høyres gode representantforslag. Jeg kommer heller ikke til å kommentere noe særlig på jordbruksinnlegget til representanten fra Senterpartiet. Norge har sterke tradisjoner for lokal mat- og drikkeproduksjon. De siste tiårene har en rekke bønder og gründere etablert småskalaproduksjon av vin, sider, øl og brennevin. Dette har skapt nye reiselivsopplevelser i distriktene, der besøk på vingårder, bryggerier og destillerier inngår som en naturlig del av en blomstrende opplevelsesnæring. Disse virksomhetene skaper lokale arbeidsplasser i hele verdikjeden, fra jordbruk og produksjon til reiseliv, transport og handel. Selv er jeg en entusiastisk turist og konsument i eget land og besøker gårdsutsalg og lokale produsenter så mye jeg kan. Kombinasjonen norsk storslått natur, levedyktige lokalsamfunn, urbane attraksjoner, god mat og drikke og hyggelige overnattingsmuligheter er uslåelig. Dette kan imidlertid Norge utvikle enda bedre. Det bør være enkelt å selge sitt eget produkt til besøkende på utsalgsstedet. Norge har høyt anerkjente alkoholprodusenter som bør ikke bare heies på, men også kunne kjøpes fra. Norsk siderproduksjon har vært et eventyr. Basert på hardt arbeid fra dyktige fruktdyrkere og en vellykket lovendring fra regjeringen Solberg i 2016 kan siderbransjen vise til en imponerende økning i salgstall. Siderprodusenter i Norge kan nemlig selge sider under 22 pst. alkohol fra egen gård, noe som rett og slett har ført til at det er mer attraktivt å være siderbonde. Det er verdt å merke seg at ordningen for salg av sider ikke har ført til økt alkoholkonsum, men styrket posisjonen til norskprodusert drikke. At et stort flertall i Stortinget samler seg om å be regjeringen om å få fart i lovendringer som kan bidra til økt verdiskaping for de som driver produksjon av alkoholholdige drikkevarer, er svært gledelig. Dette gir grunnlag for ny og bærekraftig verdiskaping og besøks- og bolyst mange steder i det veldig flotte landet vårt.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat