Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 12. mai 2026

SakInnstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Geir Inge Lien, Bent-Joacim Bentzen og Erling Sande om å sikre mobildekning på alle offentlige veier (Innst. 239 S (2025–2026), jf. Dokument 8:194 S (2025–2026))
Innlegget
Jeg vil begynne med å si at vi deler forslagstillers intensjon om et så godt utbygd nett som mulig. Det er viktig for sikkerheten og beredskapen. Norge har i dag et av verdens beste mobilnett. Nesten alle husstander har grunnleggende mobildekning, og mobilnettet er godt utbygd, til tross for et krevende og langstrakt land, med fjell, fjorder og store avstander. Det betyr likevel ikke at det er mobildekning på hver eneste meter av det norske veinettet. Det finnes fortsatt dekningshull, særlig i områder med krevende topografi, lite trafikk og høye utbyggingskostnader. Vi er opptatt av å bedre dekningen langs ferdselsårer. Derfor ble det f.eks. i 2019 stilt konkrete dekningskrav ved tildeling av frekvenser til mobiloperatørene. Blant annet fikk Telenor ansvaret for å tette dekningshull langs europaveinettet og deler av kystveien i Nordland. Samtidig må vi være realistiske. Det offentlige veinettet i Norge er på nesten 98 000 kilometer. Å sikre full mobildekning på absolutt alle veistrekninger innen 2030 vil være ekstremt kostbart. Utredninger viser at bare det å tette dekningshull på deler av riksveinettet kan koste mellom 500 mill. kr og 1,5 mrd. kr – og det er før vi tar høyde for dagens prisvekst og økte byggekostnader. Vi må også ta i bruk ny teknologi når det er mulig. Det skjer noe på den teknologiske fronten hver eneste dag, bl.a. utvikling innen satellittbasert mobilkommunikasjon – såkalt Direct-to-Device, eller D2D. Denne teknologien gjør det mulig for vanlige mobiltelefoner å koble seg direkte opp til satellitter når det ikke er mobildekning på bakkenettet. På sikt kan dette gi nærmest landsdekkende mobildekning, også i områder hvor det i dag er svært dyrt eller upraktisk å bygge ut tradisjonelle mobilmaster. Samtidig pågår det viktig arbeid med nytt nødnett, bedre samarbeid mellom mobilaktører og koordinering mellom myndigheter gjennom Statens vegvesen og Nasjonal kommunikasjonsmyndighet. Målet om bedre mobildekning langs norske veier er viktig for både trygghet, beredskap og framtidens transportløsninger. Løsningen ligger i målrettede tiltak, prioritering av de mest utsatte strekningene og bruk av ny teknologi.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat