Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 12. mai 2026

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Grunde Almeland, Guri Melby og Abid Raja om å stimulere til økt bruk av samkjøring for å nå nullvekstmålet (Innst. 243 S (2025–2026), jf. Dokument 8:169 S (2025–2026))
Innlegget
Statsråden viser i sitt svarbrev i saken til at en eventuell reduksjon i bompengetakster ved samkjøring vil kunne gi høyere bomtakster for dem som ikke samkjører. Det er en konklusjon jeg er enig i, all den tid forslagsstillerne ikke foreslår å gjøre noe med bompengeordningen. Med bakgrunn i dette svaret, hvordan vil vedtaket flertallet ser ut til å gjøre i dag, virke inn på bompengebelastningen? Og vil statsråden utelukke at vedtaket medfører at takstene øker for enkeltgrupper?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat