Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 12. mai 2026

Mats Henriksen
Mats Henriksen
Fremskrittspartiet·Nord-Trøndelag

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Grunde Almeland, Guri Melby og Abid Raja om å stimulere til økt bruk av samkjøring for å nå nullvekstmålet (Innst. 243 S (2025–2026), jf. Dokument 8:169 S (2025–2026))

Innlegget

Jeg takker for svaret, og jeg tror at dette var veldig klargjørende. Jeg tror det er usikkerhet ute i kommunene om hva det faktisk er flertall for i dag, bl.a. er det i Trondheim kommune og i Adresseavisen blitt forstått slik at dette betyr at man kan gjøre noe med bompengene. Så det var klargjørende. Men til noe annet. Vi har jo allerede hjemmel for sambruksfelt, der biler med f.eks. minst to personer kan bruke kollektivfelt. FrP mener at dette er en praktisk måte å utnytte veikapasiteten bedre på. Hvorfor vil ikke statsråden være mer offensiv med hensyn til å gjøre kollektivfelt om til sambruksfelt der det er ledig kapasitet, og der det ikke svekker framkommeligheten for buss?.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat