Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 12. mai 2026

Oda Indgaard
Oda Indgaard
Miljøpartiet De Grønne·Nord-Trøndelag

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Dagfinn Henrik Olsen, Frank Edvard Sve, May Helen Hetland Ervik, Mats Henriksen, Tor André Johnsen, Per-Willy Amundsen og Kristian August Eilertsen om å stanse innføring av overtredelsesgebyr ved avrenning fra kjøretøy (Innst. 245 S (2025–2026), jf. Dokument 8:159 S (2025–2026))

Innlegget

Det er sagt mye bra fra denne talerstolen allerede, knyttet til viktigheten av trafikksikkerhetstiltak. Vi i MDG støtter det som er sagt fra både Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Rødt knyttet til dette, og vi er veldig glad for at vi sammen med Rødt og Senterpartiet foreslår en konkret løsning, som allerede er i bruk, og som har lite konsekvenser, men som faktisk vil redusere problemet med avrenning. Det er skuffende at partier som vanligvis er så brennende opptatt av trafikksikkerhet at de stadig vekk vil bruke titalls milliarder kroner på firefelts motorveier i trafikksikkerhetens navn på kryss og tvers av landet vårt, ikke vil være med på dette relativt lille tiltaket med liten negativ konsekvens. Helst skulle jeg sett at bransjen selv så utfordringen og løste det selv, men når den altså ikke gjøre det, er det viktig at vi stiller krav som gjør at det blir trygt å ferdes på veiene, at det føles rettferdig og trygt for dem som er sjåfører av lasten, og som gjør at det er like vilkår i oppdrettsbransjen knyttet til transporten. Med det vil jeg varsle at vi selvfølgelig er med på vårt forslag, og jeg oppfordrer resten av partiene til å ta en ny vurdering.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat