Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 12. mai 2026

Oda Indgaard
Oda Indgaard
Miljøpartiet De Grønne·Nord-Trøndelag

SakInnstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Ingrid Liland, Marius Langballe Dalin, Oda Indgaard om å ta tomme bygg og boliger i bruk (Innst. 248 S (2025–2026), jf. Dokument 8:152 S (2025–2026))

Innlegget

Bolig er et grunnleggende velferdsgode og en forutsetning for trygghet, helse og deltakelse i samfunnet. Det norske boligmarkedet er blant Europas minst regulerte. Hadde det vært sånn at markedet klarte å løse boligbehovene av seg selv, hadde Norge vært det mest perfekte boligmarkedet, men det er det altså ikke. Vi har store utfordringer i boligmarkedet. Flere boliger, særlig i de større byene, er nødvendig for å gjøre det lettere for folk å skaffe seg bolig til en akseptabel pris, men det er ikke sånn at bare en evig ny vekst av nye boliger vil være tilstrekkelig. Knapphet på bolig rammer som regel de svakeste sterkest. Samtidig må vi huske på at boligbygging er ressurskrevende. Å rive eksisterende bygninger og bygge nye gir vesentlig større klimaavtrykk og materialforbruk enn å rehabilitere og bygge om eksisterende bygg. Dersom nybygg også innebærer at nye arealer, som matjord og natur, må tas i bruk, blir miljøbelastningen enda større. Særlig er dette en utfordring i distriktene, hvor det er stor boligmangel mange plasser i pressområder, men hvor boligene blir brukt som feriehus eller som Airbnb-leiligheter osv. for turister og for dem av oss som har mest i samfunnet. Å ta i bruk eksisterende bygg og bygge dem om til hensiktsmessige boliger er derfor en viktig løsning for å forene ønsket om flere og rimelige boliger for folk flest og behovet for å kutte klimagassutslipp og materialforbruk og minimere inngrep i matjord og natur. Sånn systemet fungerer i dag, er det ofte enklere og billigere for utbyggere å rive gamle bygg og bygge nye. Det er sløsing med ressurser, og det er sløsing med areal. De statlige planretningslinjene sier allerede at fortetting og transformasjon av bolig og næringsområder skal vurderes og bør utnyttes før nye utbyggingsområder settes av og tas i bruk. Men nå må dette skje i praksis. Vi mangler fortsatt en politikk som prioriterer ombruk framfor riving og nybygg. MDG har derfor sett et behov for å fremme flere konkrete forslag som vil bidra i riktig retning. Det handler bl.a. om å tallfeste et mål for ombruk av eksisterende bygningsmasser for boligformål, styrke Husbankens veiledningsansvar og gjøre endringer i dokumentavgiften som likestiller ombruk og nybygg og ikke straffer ombruk. Det er et stort paradoks at det skal være billigere å kjøpe en bolig med tanke på avgifter enn å ta i bruk gamle boliger. Vi vil forenkle regelverket for ombruk og utrede en skatt eller et gebyr som kommunene kan velge å innføre på bygg som står tomme over tid, for enkelte plasser er det behov for flere verktøy, og det ville et sånt forslag hjulpet til med. MDG vil bidra til at det blir flere boliger med lave klimagassutslipp, lite ressursforbruk og lite behov for nye arealer. Med det tar jeg opp de forslagene MDG har alene.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat