Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 12. mai 2026

SakInnstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Ingrid Liland, Marius Langballe Dalin, Oda Indgaard om å ta tomme bygg og boliger i bruk (Innst. 248 S (2025–2026), jf. Dokument 8:152 S (2025–2026))
Innlegget
La meg starte i det perifere. Husokkupasjon, eller «squatting», har i flere perioder vært en viktig sosial og politisk kraft i Europa. Fenomenet vokste særlig fram etter annen verdenskrig, da store europeiske byer hadde stor boligmangel samtidig som bygninger sto tomme. Arbeidere, studenter, migranter og fattige folk tok i bruk tomme hus og bygårder fordi de manglet et sted å bo. På 1970- og 1980-tallet utviklet husokkupasjon seg til å bli en politisk bevegelse i land som Nederland, Tyskland, Storbritannia og Spania. De protesterte mot boligspekulantene, høye husleier og byutvikling som presset vanlige folk ut av sentrum av byen. Mange okkuperte bygg ble gjort om til kulturhus, ungdomshus, verksteder, konsertlokaler og sosiale møteplasser. I Amsterdam ble «squatter»-bevegelsen så sterk at den påvirket boligpolitikken nasjonalt. Husokkupasjon forbinder vi ofte med aktivisme, men det er alltid politikk foran eller bak, som en reaksjon på det lokale plan eller det nasjonale plan. Det har altså ikke bare handlet om ulovlig bruk av bygg, men også om kampen for retten til bolig, mot eiendomsspekulasjon og for levende bymiljøer – og ikke minst fornuften ved å ta bygg i bruk, Som musikant med røtter i punkrock-miljøet har jeg vært tett på disse miljøene både her hjemme og ute i Europa. Det har vært en glede. Som næringsdrivende i Moss og lokalpolitiker har jeg sett hvordan eiendomsspekulanter legger hele gater og kvartaler øde, og hvordan vernede bygninger bevisst utsettes for forfall, slik at byarkitekt eller konservator gir opp verneverdi status og åpner for rivning. Det har vært en tragedie. Rødt mener det er på høy tid at vi tar i bruk de enorme ressursene som allerede finnes i eksisterende bygningsmasse. Samtidig som boligprisene øker, natur bygges ned og klimautslippene må kuttes raskt, står over 200 000 boliger tomme i Norge. Det viser hvor skjevt dagens politikk fungerer. For Rødt handler boligpolitikk om mer enn å bygge mest mulig nytt. Vi trenger flere boliger, men vi må også bruke de byggene og boligene som allerede finnes, langt bedre enn i dag. Transformasjon og gjenbruk kan bidra til både lavere klimautslipp, mindre naturinngrep og flere tilgjengelige boliger i kommunene. Det er viktig å gi kommunene større virkemidler enn de har i dag. Bygg blir ofte stående tomme, og boligmangel og høye boligutgifter rammer skjevt. Rødt støtter derfor tiltak som kan gjøre det enklere å rehabilitere og ta eksisterende bygg i bruk, styrke kommunenes handlingsrom og sikre at flere boliger faktisk brukes til å dekke folks behov.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat