Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 12. mai 2026

Ruth Mariann Hop
Ruth Mariann Hop
Arbeiderpartiet·Rogaland

SakInnstilling fra næringskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Erlend Larsen, Margret Hagerup, Kari Sofie Bjørnsen, Monica Molvær, Haagen Poppe, Ove Trellevik og Bård Ludvig Thorheim om økt produksjon og eksport av norsk lokalmat og drikke (Innst. 256 S (2025–2026), jf. Dokument 8:149 S (2025–2026))

Innlegget

Ruth Mariann Hop (A) [21:18:56] (ordfører for saken): Først og fremst vil jeg takke Høyre for å ha fremmet dette forslaget og komiteen for et veldig godt samarbeid i saken. Produksjon av lokal mat og drikke handler om at mange små produsenter i hele landet skaper verdier, arbeidsplasser, framtidstro og stolthet i sine egne lokalsamfunn. Komiteen har de siste ukene samlet seg om et forslag om at regjeringen så snart som mulig skal komme tilbake til Stortinget med et lovforslag som gjør det mulig å selge alkoholholdige drikkevarer over 4,7 pst. fra produksjonssted – dette sånn at produsentene skal kunne selge et begrenset volum av sin egen produksjon direkte til besøkende. Dette er noe regjeringen allerede jobber med, og nå blir de utfordret av Stortinget om å komme raskt tilbake med et lovforslag. Endringen vil, sånn som jeg ser det, bidra til utviklingen av Norge som reiselivsdestinasjon og gi bøndene nye muligheter for verdiskaping gjennom kortreiste produkter. Det vi vedtar i dag, eller det som blir banket gjennom etter hvert, har vi sett fungere i praksis. I 2016 åpnet vi for salg av sider over 4,7 pst. direkte fra gård. Det har vært en suksess, spesielt i Hardanger, der lovendringen har bidratt til nye virksomheter, helårs arbeidsplasser og økt reiselivsaktivitet. Forslaget er en videreutvikling av den samme tankegangen, og dette er god næringspolitikk for distriktene og en håndsrekning til produsenter som trenger flere bein å stå på. Noen er med dette forslaget bekymret for Vinmonopolets rolle og for økt tilgjengelighet av alkohol. Til dem har jeg lyst å si at hovedlinjene i norsk alkoholpolitikk skal ligge fast. Vinmonopolet skal fortsatt være bærebjelken i norsk alkoholpolitikk. Andre peker på utfordringer knyttet til EØS-regelverket. Her er det viktig å understreke at arbeidet ikke stopper med dette vedtaket. Regjeringen har tidligere varslet at de vil sende utformingen av ordningen på høring før sommeren. Det står fortsatt ved lag. Det gjør at vi kan sørge for at ordningen blir trygg, treffsikker og godt forankret. For Arbeiderpartiet handler dette om et levende lokalsamfunn, sterkere reiseliv, mer lokal verdiskaping og en politikk som tar hele landet i bruk. Derfor støtter vi dette forslaget. Høyre fremmer også i saken et forslag om å legge fram en egen stortingsmelding om økt produksjon og eksport av lokal- og spesialmat. Her mener vi i Arbeiderpartiet at det allerede ligger gode strategier for dette i Matnasjonen Norge, Oppskrift for mer lokal mat og drikke, strategi for økt selvforsyning og Veikart for reiselivsnæringen, der mat og matopplevelser omtales som en ressurs inn i utviklingen av reiselivet. Alle disse har kommet på plass mellom 2021 og 2025. Vi mener at disse planene dekker området, og derfor støtter vi ikke det forslaget.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat