Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 12. mai 2026

SakInnstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Geir Inge Lien, Bent-Joacim Bentzen og Erling Sande om å sikre mobildekning på alle offentlige veier (Innst. 239 S (2025–2026), jf. Dokument 8:194 S (2025–2026))
Innlegget
Mobildekning langs veiene våre er ikke et spørsmål om bekvemmelighet eller om man får strømmet musikk på bilturen sin. Det er et spørsmål om sikkerhet, beredskap og likeverdige muligheter i hele landet. For Høyre er digital infrastruktur like viktig som asfalt og betong. Vi bør ikke akseptere at det i 2026 fortsatt finnes mange «hvite flekker» på kartet langs offentlige veier der man ikke får tak i nødetatene hvis ulykken er ute. Høyre er tydelige i vår politikk: Vi skal sikre god mobildekning på hele veinettet, i tunneler, langs kollektivårer og på jernbanen. Det er også en forutsetning for å nå nullvisjonen om ingen drepte eller hardt skadde i trafikken. God dekning handler også om næringslivets konkurransekraft. Moderne transport og logistikk krever kontinuerlig oppkobling. Skal vi legge til rette for at folk kan bo og skape jobber i hele landet, må den digitale grunnmuren være på plass – uansett om man kjører på en riksvei i Østfold eller en fylkesvei i Nordland. I vårt alternative budsjett har vi vist at vi prioriterer samferdsel og vedlikehold høyt. Vi vil ha mer samferdsel for hver krone, og det inkluderer også å bruke ny teknologi og sensorteknologi for å gjøre veiene våre tryggere, men det er ikke realistisk med full utbygging innen 2030. Skal vi klare en utbygging opp mot full mobildekning, er det viktig at dette ses på i sammenheng med utbyggings- og forbedringsprosjekter for den offentlige infrastrukturen. Samtidig må vi være åpne for å kunne kombinere dette med annen teknologiutvikling, sammen med bl.a. andre land. Det er i den siste tiårsperioden investert betydelig i de norske mobilnettene, og dette har gitt Norge en mobildekning i verdensklasse. Mobilmarkedet står i en teknologisk revolusjon der mobilprodusentene og operativsystemene hele tiden kappes om å gi oss ny og bedre funksjonalitet og tjenester gjennom sine økosystemer. Nkom analyserer dette kontinuerlig, og snart får vi vel også tallene for 2025. Høyre støtter også intensjonen i forslaget om å sikre dekning på alle offentlige veier, men vi trenger en kunnskapsbasert og offensiv politikk som sikrer at alle som ferdes på norske veier, kan føle seg trygge og ikke minst være tilkoblet. Dette er noe vi må løse sammen med bransjen og teknologiutviklerne, og ikke minst i sammenheng med infrastrukturprosjektene det offentlige skal utføre de nærmeste årene.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat