Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 12. mai 2026

Tor André Johnsen
Tor André Johnsen
Fremskrittspartiet·Hedmark

SakInnstilling fra næringskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Erlend Larsen, Margret Hagerup, Kari Sofie Bjørnsen, Monica Molvær, Haagen Poppe, Ove Trellevik og Bård Ludvig Thorheim om økt produksjon og eksport av norsk lokalmat og drikke (Innst. 256 S (2025–2026), jf. Dokument 8:149 S (2025–2026))

Innlegget

Dette er en fantastisk gladsak, som vi i FrP ikke bare har jobbet for i veldig mange år, men jeg vil si i alle år, til og med før FrP eksisterte. Vi hadde jo en partistifter, Anders Lange, som var veldig glad i eggelikør, som de fleste vet. Jeg vil takke Høyre for å ha løftet fram saken og for å ha løftet fram temaet. Jeg vil også takke alle, i hvert fall nesten alle, partier i denne sal, som har støttet FrPs forslag, og nå blir med på å sikre et bredt og tverrpolitisk flertall for å gi lokale produsenter mulighet til å selge egenprodusert alkohol fra eget produksjonssted. Det er viktig for distriktene, det er viktig for bønder og andre gründere og ikke minst viktig for norsk reiseliv og norsk gardsturisme. Det er vel bare KrF – kanskje Rødt, jeg vet ikke helt hva de ender på – som ikke støtter forslaget. Jeg tviler vel på om KrF hadde blitt med selv om vi hadde fristet med lokalprodusert altervin. Egentlig burde denne saken være en selvfølge, og det burde vært innført for lenge siden. Jeg har f.eks. vært flere somre på Samsø i Danmark. Jeg glemmer aldri første gangen jeg fikk kjøpt kremlikør der, lokalt produsert og lokalt solgt kremlikør, og på etiketten sto det: Likør produsert med melk fra kuene på Nordby gård. Da snakker vi ordentlig stuttreist likør. Jeg husker jeg syntes det var litt kult og tenkte at dette må vi også få til i Norge – og hurra, nå blir det endelig snart en realitet. I dag får man kjøpt mye god og stuttreist mat i Norge, men muligheten for å kjøpe stuttreist drikke er begrenset, i hvert fall hvis det skal være alkoholholdig drikke. Jeg pleier å kjøpe egg fra en nabogård, nydelige egg som jeg kjøper i Ringsaker, men hvorfor skal ikke den bonden også få produsere og selge egenprodusert eggelikør av de nydelige eggene? Nå blir det heldigvis snart mulig. Tidligere i vinter var komiteen på Grüne Woche i Berlin, og da ble jeg som er fra Innlandet ekstra stolt, for der fikk vi smake akevitten til ordfører Harald Sve Bjørndal fra Vågå og fantastisk god eggelikør fra ministerens hjemmeområde, Galåvolden gård på Røros. Så fort regjeringen sørger for nødvendige lovendringer og kommer tilbake til Stortinget for behandling av det, kan begge disse aktørene starte med lokalt utsalg. Det gleder jeg meg til. Ikke minst ser jeg fram til endelig å kunne få kjøpe akevitt på Atlungstad. Lokalt i Stange har vi noe som heter Atlungstad Brenneri. Det er i min kommune, hvor jeg er vokst opp. Atlungstad er et historisk museumsbrenneri. Det er Norges eldste potetbrenneri som ble etablert av lokale bønder på Stange i 1855, og hvor målet bl.a. var å utnytte og bruke landbrukets råvarer på best mulig måte. Nå kan bønder og andre gründere igjen videreforedle egne råvarer produsert av alkohol og selge det lokalt. Det blir viktig for Distrikts-Norge og viktig for sysselsetting og bosetting.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat