Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 12. mai 2026

Tor André Johnsen
Tor André Johnsen
Fremskrittspartiet·Hedmark

SakInnstilling fra næringskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Erlend Larsen, Margret Hagerup, Kari Sofie Bjørnsen, Monica Molvær, Haagen Poppe, Ove Trellevik og Bård Ludvig Thorheim om økt produksjon og eksport av norsk lokalmat og drikke (Innst. 256 S (2025–2026), jf. Dokument 8:149 S (2025–2026))

Innlegget

Det er interessant å høre at man her prøver seg på avledningsmanøvrer og snakker om generell landbrukspolitikk, importvern, mattrygghet, og at man prøver å skape et svertebilde av FrP. Det tar jeg avstand fra. Det stemmer absolutt ikke at vi ville fått salmonella og dårligere mat hvis FrP hadde fått styre landbrukspolitikken. Det er helt feil. Jeg hadde håpt at ministeren ville svart at det skulle skje før jul, for jeg ser litt fram til å kunne dra til Atlungstad og få kjøpt meg en juleakevitt der. Det er mulig at den fortsatt må kjøpes på Vinmonopolet eller på Svalbard, for man selger faktisk Atlungstad-akevitt der også. Så det synes jeg var litt synd. Jeg lurer på om ministeren kunne utfylt litt mer om det med EØS-regelverket, og at EØS eller EU skal være et problem for å kunne selge norskprodusert alkohol på produksjonssted. Det er helt vanlig i f.eks. Danmark, og Danmark er, så vidt jeg vet, et EU-land, så det bør absolutt ikke være noe problem. Jeg håper at ministeren ikke lager et problem av noe som ikke er et problem.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat