Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 12. mai 2026

SakInnstilling fra næringskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Erlend Larsen, Margret Hagerup, Kari Sofie Bjørnsen, Monica Molvær, Haagen Poppe, Ove Trellevik og Bård Ludvig Thorheim om økt produksjon og eksport av norsk lokalmat og drikke (Innst. 256 S (2025–2026), jf. Dokument 8:149 S (2025–2026))
Innlegget
Nå ble jeg litt bekymret, for jeg får litt inntrykk av at ministeren prøver å bruke EU som en slags retrettmulighet, hvis ministerens byråkrater eller jurister finner på noen argumenter om at dette kan stride mot EØS-avtalen. Jeg håper jeg misforstår dette. Jeg vil også minne ministeren om noe: Jeg kjøper gjerne egg lokalt, på gården som ligger ved siden av der jeg bor, selv om en får kjøpt egg i absolutt alle butikker i hele landet. Jeg tror, som de fleste i denne salen har forstått, at det ikke noen grunn til å være bekymret for Vinmonopolet. De fleste vil fortsette å handle der. Det vi snakker om her, er i begrenset omfang – det bli på noen få produksjonssteder. Så FrPs syn i denne saken er at dette ikke er snakk om enten-eller; her er det et marked for begge deler, og det er muligheter for begge deler. Sånn sett er det bare en positiv vinn-vinn-sak.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat