Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 12. mai 2026

Tom Staahle
Tom Staahle
Fremskrittspartiet·Akershus

SakInnstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Tom Staahle, Erlend Wiborg, Jon Engen-Helgheim og Himanshu Gulati om en plan- og bygningslov for krig og krise (Innst. 266 S (2025–2026), jf. Dokument 8:162 S (2025–2026))

Innlegget

Jeg er jo ikke overrasket over det kommunalministeren anfører fra talerstolen her. Jeg har respekt for det, og jeg har også respekt for at du skal forvalte et regelverk. Men det er jo måten du forvalter det på, som er nøkkelen her. Når situasjonen der ute er at stadig flere kommuner, både politikere og administrasjoner, opplever at det er krevende å forholde seg til plan- og bygningsloven når man skal ta stilling til denne type installasjoner, er det en åpenbar mismatch mellom oppfatningen der ute og den oppfatningen statsråden legger til grunn. Så sier statsråden at man da skal bruke statlig plan, gjennom forskrift, og at det ligger et verktøy her som gjør at dere raskere kan gi tillatelser. Det merkelige er jo at i en annen sak som man skal debattere her etterpå, sier flertallspartiene at man skal si mindre ja og mer nei i plan- og bygningssaker. Ser du den åpenbare mismatchen mellom den tolkningen og det du sier i ditt innlegg her?

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat

Tom Staahle (Fremskrittspartiet) — Replikk · 12. mai 2026 — OverStortinget