Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegget
Jeg takker finansministeren for svaret. Jeg merker meg at finansministeren selv skriver i finansmarkedsmeldingen som ble lagt fram i april, at regjeringen særlig vil «prioritere rask innlemmelse og gjennomføring av EU/EØS-regler». Det er jo bra. Så er jo «rask» ikke en plan, men heller en intensjon. Som finansministeren kjenner til, la EU-kommisjonen i desember 2025 fram en stor lovpakke som skal gjøre det enklere for europeiske bedrifter å hente kapital på tvers av landegrensene, altså den såkalte spare- og investeringsunionen. Dette er særlig det Draghi og Letta etterlyste. Spørsmålet mitt handler litt om konkurransekraft. Hvordan skal norske gründere konkurrere med f.eks. svenske og finske om de samme investorene, om de samme talentene og om de samme kundene, når f.eks. de svenske og danske konkurrentene får regler direkte gjennom EU, mens de norske bedriftene må vente i to, tre kanskje fire år lenger? Vil finansministeren forsvare denne situasjonen for norsk næringsliv, som næringslivet selv opplever som uholdbar?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat
