Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 13. mai 2026

Abid Raja
Abid Raja
Venstre·Akershus

SakMøte onsdag den 13. mai 2026 kl. 10

Innlegget

Jeg takker igjen for svaret, og det har jeg full forståelse for. Jeg tror vi ideelt sett burde være medlemmer av EU, og det tror jeg finansministeren og jeg er helt enige om. Det er mye annet vi også er enige om. Så vil jeg til dagens spørsmål forsøke å bringe dette inn i sammenhengen som regjeringen selv hadde kommentert, for i den finansmarkedsmeldingen jeg viste til, står det at det per april i år lå 84 finansregler vedtatt i EU som ennå ikke er tatt inn i norsk rett – 84 er ganske mange. Så kan det framstå som at det ikke er et tilfeldig etterslep, men kanskje heller et strukturelt problem. Når Draghi sier at Europa må mobilisere kapital, og Letta sier at det indre markedet skal fullføres, betyr det at takten i Brussel øker, ikke avtar. Samtidig vokser køen her hjemme. Spørsmålet blir da: Hvilken plan har finansministeren og regjeringen som skal sørge for både å tette igjen gapet og holde tritt?

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat