Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegget
Takk for svaret. Det er veldig mye vi er veldig enige om, f.eks. at det er viktig å rense avløp, at det er et etterslep, at det er behov for investeringer, og at vi må ta vare på naturen. Vi trekker imidlertid litt forskjellige konklusjoner. Det er jo ingen tvil om at det er områder langs kysten som har dårlig miljøtilstand, f.eks. Oslofjorden og Sørfjorden i Hardanger, men derfor mener vi at man må prioritere de stedene som trenger det. Denne rapporten sier noe om at EUs avløpsdirektiv treffer ganske dårlig når det gjelder Norge, fordi vi har en veldig annerledes geografi og et veldig annerledes bosettingsmønster enn Europa, og at dette kan ende med at vi blir nødt til å innføre tiltak der miljøtilstanden er god, og ta penger bort fra områder hvor man kunne gjort en tydelig innsats. Kan regjeringen forsikre oss om at innføringen av avløpsdirektivet ikke vil føre til en pengebruk som totalt mangler en miljøgevinst?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat
