Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegget
Takk for svaret. Jeg oppfattet ikke helt om statsråden ville ta initiativ til at man skulle ha en gjennomgang, eller om hun allerede hadde gjort det, men det kan statsråden klargjøre. Dette er jo ikke en ny problemstilling. Allerede i 2015 skrev Jan Tore Sanner et brev til landets kommuner og fylkeskommuner hvor han viste til sivilombudsmannens uttalelser om at det ville være behov for konkrete tiltak for å styrke de ansattes ytringsfrihet i kommunene. Den gangen var det sivilombudsmannen som pekte på at det var behov for et nytt rundskriv til kommunene. Sanner oppfordret kommunene den gangen først og fremst til å sørge for at de ikke har retningslinjer eller reglementer som går for langt i å begrense de ansattes frihet. Utdanningsnytt har gjort en veldig god jobb, synes jeg. De har gravd godt, og det har kommet fram tall både i barnehagen og skolen som viser at dette i dag fortsatt er en stor utfordring. Er det sånn at vi trenger en ny ytringsfrihetskommisjon for skole og barnehage, eller trenger vi en slags intensivering og skolering av fylkeskommuner og kommuner der de er eiere? Hva tenker statsråden at vi rent praktisk må gjøre?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat
