Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 13. mai 2026

Haagen Poppe
Haagen Poppe
Høyre·Aust-Agder

SakMøte onsdag den 13. mai 2026 kl. 10

Innlegget

Forvaltningen av Raet nasjonalpark har de seneste årene blitt en av de mest omdiskuterte sakene i distriktet. Det som er mitt og titusenvis av andre sørlendingers viktigste rekreasjonsområde, er rett og slett blitt et konfliktområde med stadige klager og statlig intervenering i det som skal være lokale beslutninger. Det er en uholdbar situasjon, for i mellomtiden har Miljødirektoratet fryst alle midler til skjøtsel i både 2025 og 2026, og det gamle kulturlandskapet, som man også skal ivareta, gror nok en gang igjen. Nå har lokal forvaltningsmyndighet jobbet med en forvaltningsplan i flere år, og forrige gang man hadde en faglig gjennomgang, var i november 2024. Så går det halvannet år. Staten er fremdeles ikke fornøyd, og det som har kommet fram nå, er en «gjør som vi sier, eller så får dere ikke gjøre noe som helst»-holdning. Nasjonalparken er opprettet ved forskrift, den er altså et produkt av en politisk prosess. Mener statsråden at politikken må gripe inn dersom det ikke oppnås enighet mellom staten og lokal forvaltning?

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat

Haagen Poppe (Høyre) — Replikk · 13. mai 2026 — OverStortinget