Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 13. mai 2026

Kristian August Eilertsen
Kristian August Eilertsen
Fremskrittspartiet·Troms

SakMøte onsdag den 13. mai 2026 kl. 10

Innlegget

Absolutt, og Fremskrittspartiet mener absolutt ikke at staten skal overta alt. Vi har sagt at staten skal finansiere eldreomsorgen, slik at det er behovet som utløser det. Det jeg prøvde å adressere i mitt forrige oppfølgingsspørsmål, er at man som statsråd er den øverste ansvarlige for alle helse- og omsorgstjenester i dette landet. Selv om det enten er helseforetaket eller kommunens ansvar å levere tjenester, kan man ikke skyve dem foran seg og si at dette er andres ansvar, og at man ikke har noe ansvar i dette som statsråd. Poenget mitt er at jeg håper statsråden kan si at våre eldre innbyggere ikke skal bli behandlet slik. Det å bli møtt med verdighet, respekt og å kunne ha et fellesskap rundt måltidet handler om livskvalitet for de eldre. Det mener jeg at statsråden burde kunne adressere til kommunene – si at vi forventer at våre innbyggere blir behandlet på ordentlig måte, at man får et fellesskap rundt måltidene. Det nytter ikke å komme drassende med noe eldrebarometeret.no når de eldre ikke får spise sammen. Spørsmålet til statsråden er: Mener statsråden at et sosialt fellesskap rundt måltidene er en luksus, eller er det en grunnleggende del av en forsvarlig omsorg?

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat