Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegget
Jeg takker for svaret. Det er godt å høre at regjeringen kommer med en plan og en strategi, men det blir jo veldig mange planer og strategier. Her har man en konkret skole som utdanner morgendagens sjøfolk, som vi trenger mange flere av. Det blir et stort frafall i tiden som kommer, i forbindelse med pensjoner, og den maritime karrieren har blitt mye kortere. Man reiser til sjøs, og etter en stund kommer man på land igjen og har en administrativ jobb. Det er særdeles viktig å ivareta norske sjøfolk og rekrutteringen. Det er helt riktig, som statsråden sier, at tilskuddet per elev har økt, men det medfører en vesentlig større grad av slitasje og andre belastninger på en skole, spesielt en maritim sjøgående skole – et skip. Ser ikke regjeringen at behovet for mer vedlikehold og økt finansiering er til stede ved en økning i elevtallet på 50 pst.?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat
