Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegget
Vi er ikke uenige her; det høres ut som vi er helt enige. Men: En økning på 50 pst. større elevmasse – som jo er kjempebra, vi må utdanne så mange sjøfolk som mulig – vil jo medføre større krav og større kostnader i forbindelse med vedlikehold, tilrettelegging på skip og en del andre faktorer som ikke nødvendigvis dekkes fullt og helt av elevtilskuddet. For å sikre kontinuerlig og varig drift, for å kunne ha nok seilingsdøgn og for å kunne være en ekte maritim skole som ivaretar og utdanner morgendagens sjøfolk, hadde det vært naturlig å se på en økning i særtilskuddet, spesielt tilpasset det andre skipet som ble nevnt, Gann, som har en høyere sats – det er riktignok et større skip. Ser ikke regjeringen at man har gitt tilsagn til at man skal utdanne mange flere elever uten at tilstrekkelige midler følger med?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat
