Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegget
Det er en myte at de kommersielle bidrar til å ta ned helsekøene. I 2024 kjøpte helseforetakene helsetjenester fra private kommersielle aktører for 3,6 mrd. kr. Det krever mer administrasjon, i tillegg til at kommersielle tar ut penger som er bevilget til helse, til egen lomme. Hvis de faktisk vil ta unna helsekøene, kan de jo drives som ideelle, nemlig uten profittmotiv. Helsekronene bør heller gå til å styrke sykehusene og til å beholde de ansatte som slutter på grunn av høy belastning. Når milliarder av fellesskapets penger brukes på kommersielle aktører, lurer jeg egentlig på om det offentlige faktisk har nok kontroll, både på kvaliteten og på pengestrømmen som går ut av helsebudsjettene. Hvorfor sende pasienter til kommersielle framfor å bruke de pengene på å bygge opp egen kapasitet til å behandle folk som trenger det? For disse menneskene kom til det offentlige sykehuset for å be om hjelp, ikke for å bli outsourcet til kommersielle aktører.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat
