Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegget
Folk betaler skatt for at det skal gå til velferd, ikke for at det skal gå til mer byråkrati eller internasjonale oppkjøpsfond fordi man har en eller annen ideologisk tro på at kommersialisering er bra for velferden. Folk som trenger en avklaring av om de har kreft, og ber om hjelp fra det offentlige sykehuset, har blitt outsourcet til en kommersiell aktør. Det er realiteten. Når du venter på en diagnose, skal du enten kunne puste lettet ut fordi du ikke hadde kreft, eller få riktig diagnose sånn at du kan bli behandlet raskt. Dette handler egentlig ikke bare om én aktør som har sviktet. Dette peker på en strukturell utfordring ved bruk av kommersielle helsetjenester, altså risiko for at profitt går foran pasient. I tillegg til mer byråkrati og større kontrollbehov er det tid og penger som burde gått til pasientene. Det er poenget. Når helsevesenet er preget av harde prioriteringer, bør ikke hver eneste krone som er bevilget til helse, faktisk gå til helse? Det er det konkrete spørsmålet.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat
