Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 13. mai 2026

Stig Atle Abrahamsen
Stig Atle Abrahamsen
Fremskrittspartiet·Hordaland

SakMøte onsdag den 13. mai 2026 kl. 10

Innlegget

Jeg kan stille meg bak veldig mye av de intensjonene statsråden legger på bordet her i dag. I går kveld reiste jeg hjem til Askøy – til Tveit kirke og en fullsatt sal med pårørende som sliter med at vi, vi som offentlig helsetjeneste, ikke klarer å levere på behovet. Vi vet jo at kommunene allerede sliter med å kunne levere på å bygge ut tilstrekkelig med sykehjemsplasser. Egentlig trenger vi 18 000, men vi er ikke i nærheten av å bevilge nok midler til at det kan la seg realisere. På toppen av dette skal kommunene klare å levere på dette tilbudet. Mitt spørsmål til statsråden er: Når det kommer en demensplan, vil den også inneholde tiltak som er finansiert fra statens side, eller forblir det sånn det er i dag, hvor vi kan være enige om gode intensjoner, men hvor finansene ikke følger med?

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat