Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegget
Jeg kan stille meg bak veldig mye av de intensjonene statsråden legger på bordet her i dag. I går kveld reiste jeg hjem til Askøy – til Tveit kirke og en fullsatt sal med pårørende som sliter med at vi, vi som offentlig helsetjeneste, ikke klarer å levere på behovet. Vi vet jo at kommunene allerede sliter med å kunne levere på å bygge ut tilstrekkelig med sykehjemsplasser. Egentlig trenger vi 18 000, men vi er ikke i nærheten av å bevilge nok midler til at det kan la seg realisere. På toppen av dette skal kommunene klare å levere på dette tilbudet. Mitt spørsmål til statsråden er: Når det kommer en demensplan, vil den også inneholde tiltak som er finansiert fra statens side, eller forblir det sånn det er i dag, hvor vi kan være enige om gode intensjoner, men hvor finansene ikke følger med?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat
