Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegget
Dessverre blir det sånn, når man fra statens side ikke er villig til faktisk å finansiere omsorgstilbud i kommunene fra staten, at pressede kommuner ikke klarer å levere på alle våre gode intensjoner. Det har vi sett gang på gang i budsjettene som er blitt vedtatt. Statsråden snakker om at rammen er blitt så mye større, men så opplever vi i den ekte virkeligheten ute i kommunene at de må velge mellom hvilke skoler de skal legge ned, eller hvilke sykehjem de ikke klarer å bygge. Det gapet mellom forståelsen her i Oslo og i regjeringen og Stortinget av hvor mye midler disse kommunene har til å levere oppgaver, og hva de faktisk står i der ute, må tettes. Vi er nødt til å levere på innbyggernes behov, og det er statsråden som er øverste ansvarlige for dette. Jeg håper – selv om han ikke kommer konkret med det her i dag – at når vi skal løse utfordringen med unge med demens, at det også følger konkrete bevilgninger med.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat
