Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 19. mai 2026

Abid Raja
Abid Raja
Venstre·Akershus

SakDebatt om utenriksministerens redegjørelse om viktige EU- og EØS-saker i 2026 (Redegjørelsen holdt i Stortingets møte 12. mai 2026)

Innlegget

Jeg må bare bemerke at vi i Venstre ikke vil ha en generell politisk debatt om EU. Vårt mål er å få til en debatt som skal føre til EU-medlemskap og en prosess om det, så det er der vi skiller lag. Mitt spørsmål handler om at utenriksministeren i sin redegjørelse varslet at Norge skal delta i EUs nye forsvarsindustriprogram, og det er viktig og bra, men han nevnte ikke tilsvarende deltakelse i det viktige konkurranseevnefondet, forskningsprogrammet Horisont Europa eller noen av de andre sentrale programmene innen studentmobilitet, infrastruktur, kultur, sivil beskyttelse eller arbeidsliv. Programmene får framover en enda viktigere rolle i EUs innsats, og dette er viktig for norsk næringsliv, studenter, forskere og organisasjoner. Kan utenriksministeren bekrefte at Norge kommer til å delta for fullt i EU-programmene i den neste programperioden, og at vi deltar fra start, slik at norske aktører ikke går glipp av de første utlysningene?

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat