Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 19. mai 2026

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Sylvi Listhaug, Tor Mikkel Wara, Rikard Spets, Morten Stordalen, Pål Morten Borgli, Marius Arion Nilsen og Kristoffer Sivertsen om tiltak for mer effektiv og økonomisk utnyttelse av strømnettet og Representantforslag fra stortingsrepresentantene Aleksander Stokkebø, Kari Sofie Bjørnsen, Amalie Gunnufsen, Erlend Svardal Bøe, Haagen Poppe og Ove Trellevik om raskere utbygging og bedre utnyttelse av kraftne
Innlegget
Høyre jobber for lave strømpriser, ren kraft til industrien og kostnadseffektive utslippskutt. Skal vi få til det, trenger vi mer kraft, men vi trenger også å få kraften dit den trengs. Samtidig vet vi at et fullt kraftnett allerede er til hinder for bedrifter som vil skape jobber og bidra til verdiskaping. Regjeringens manglende gjennomføringsevne i kraft- og nettpolitikken er nå i ferd med å kortslutte industri- og næringspolitikken. Situasjon i Nord-Norge viser hvor ille det kan bære av sted. Derfor er det bra at Stortinget nå vedtar opptil tolv Høyre-forslag for å få fart på nettutbyggingen og få kraften fram til folk og næringsliv. For det første må vi bygge mer nett. Vi må bli flinkere til å planlegge fram i tid. Derfor ber vi om en full kartlegging av det nødvendige investeringsbehovet fram mot 2035 og 2040, og vi ber om tiltak som øker investeringene og gir nettselskapene et tydelig insentiv til mer forskuddsvis utbygging. Vi vil også gi tydelige føringer til Statsforvalteren om å bidra til utvikling av mer kraft, nett og næring. For det andre: I tillegg til å bygge mer nett må vi også bruke det nettet vi allerede har, de motorveiene for strøm som allerede finnes, mer effektiv. Derfor ber vi om at nettselskapene må jobbe raskere med digitalisering og bruk av sensorer, sånn at man kan kjøre nettet smartere. I tillegg må vi se på om vi i perioder kan drifte nettet med noe mindre marginer, sånn at vi får økt kapasiteten og redusert strømprisforskjeller mellom budsonene. Vi ber også om at man i større grad tar i bruk tilknytning på vilkår og får utredet en køavgift for ubenyttet reservert kapasitet. Det er nettopp for å sikre at ikke rene PowerPoint-prosjekter opptar plass i køen på bekostning av nye, viktige arbeidsplasser. Høyre jobber for lavere strømpriser, ren kraft til industrien og kostnadseffektive utslippskutt. Da trenger vi mer kraft og nett. Jeg vil igjen takke alle partiene for gode samtaler i denne saken. Jeg er glad for at vi nå får tolv nye Høyre-gjennomslag, og at vi viser at vi kan stå sammen for landet når det gjelder. Jeg tar opp forslagene Høyre er med på i saken.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat