Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 19. mai 2026

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Lars Haltbrekken, Marthe Hammer, Anne Lise Gjerstad Fredlund og Ingrid Fiskaa om nullutslippshurtigbåter (Innst. 279 S (2025–2026), jf. Dokument 8:187 S (2025–2026))
Innlegget
Norge er bygget på det havet gir, og vår maritime framtid er grønn. Vi er stolte av den teknologiske utviklingen som nå skjer med nullutslippsløsninger for hurtigbåter. Dette er ikke bare avgjørende for å nå klimamålene våre; det er også en fantastisk mulighet til å styrke norsk maritim næring og skape nye, grønne arbeidsplasser langs hele kysten. Samtidig mener vi at veien mot lavutslippssamfunnet må være brolagt med både fornuft og respekt for lokaldemokratiet. Det er de som bor langs kysten, og de folkevalgte i kommunene og fylkeskommunene, som kjenner sine egne samband best. Vi vil fortsette å heie på de maritime miljøene og fylkeskommunene som går foran. Ved å gi dem tillit og forutsigbare rammer sørger vi for at Norge forblir en verdensledende maritim nasjon, med kursen stødig mot nullutslipp. Enten det er Nordlandsekspressen eller andre viktige ruter, er det fylkene som er best skikket til å vurdere behovene og styre sitt eget kollektivtilbud. Vi ser dessverre at Stortinget oftere enn før faller for fristelsen til å detaljstyre fra Oslo. Vi mener at Stortingets rolle bør være en annen. Vi skal sette de store målene, tilby risikoavlastning gjennom gode ordninger, som hurtigbåtprogrammet, og stille krav som stimulerer til ny teknologi, men vi skal ikke overta styringen av fylkenes båtruter eller diktere hvilke prosjekter som skal prioriteres først. For oss handler ansvarlig politikk også om en ryddig økonomi. Skal vi ha råd til de store løftene i framtiden, må vi prioritere helhetlig i de ordinære budsjettprosessene. Det er slik vi sikrer fylkeskommunene forutsigbare rammer og sikrer at det grønne skiftet blir både bærekraftig og gjennomførbart over tid. Dette var opprinnelig SVs forslag. Jeg synes derfor det er veldig synd at de ikke er i salen og deltar i debatten. – Så stort var engasjementet.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat