Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 19. mai 2026

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Dagfinn Henrik Olsen, Frank Edvard Sve, May Helen Hetland Ervik, Mats Henriksen og Tor André Johnsen om opprettelser av Nye Baner som en del av det etablerte infrastrukturselskapet (Innst. 269 S (2025–2026), jf. Dokument 8:228 S (2025–2026))
Innlegget
Statsråden har rett i at det er lange linjer i jernbaneplanlegging – gjort er gjort, og spist er spist. Allikevel kan jeg ikke helt forstå hva som endret seg så voldsomt, når vi ser hvilken enorm vekst det har vært i trafikkgrunnlaget på hele Østlandet. Det er ingen verksted på Østfold-siden, for å si det sånn – selv om Follo jo kanskje hadde vært en del av Østfold om vi fremdeles hadde vært i Viken. Da forstår jeg fremdeles ikke hvor klokt det er ikke å ha den verkstedkapasiteten der, og særlig når vi ser at Arbeiderpartiet nå mener det er viktig å foreta mer av vedlikeholdet i Norge heller enn å sette det til utlandet.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat