Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 19. mai 2026

Amalie Gunnufsen
Amalie Gunnufsen
Høyre·Vest-Agder

SakInnstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Marie Sneve Martinussen og Seher Aydar om å reversere tidligere svekkelser i arbeidsmiljøloven og styrke tillitsvalgtes myndighet (Innst. 247 L (2025–2026), jf. Dokument 8:157 LS (2025–2026))

Innlegget

I arbeidslivet er vi nødt til å legge til rette for en balanse mellom ulike hensyn. Arbeidstakerne skal ha forsvarlige rammer for arbeidstid. De skal samtidig nyte godt av muligheten til å jobbe mer i perioder dersom man ønsker det. Landets bedrifter og virksomheter, i både privat og offentlig sektor, er avhengige av tilgang på arbeidskraft for å sikre verdiskaping og forsvarlige offentlige tjenester. For Høyre er det avgjørende at partene på den enkelte arbeidsplass har frihet til å forhandle og bli enige om arbeidstidsordninger som passer best for dem. For mange rigide regler utviklet av sentrale myndigheter og enkelte store fagforeninger tar ikke hensyn til at virksomhetene våre er forskjellige og har forskjellige behov. Høyre er prinsipielt motstander av at store fagforeninger sentralt plassert i Oslo skal diktere arbeidstiden til en mellomstor bedrift på Innlandet eller et sykehjem i Kristiansand. Vi ønsker ikke en sånn overstyring av lokalt forhandlede avtaler, og vi mener at dagens regler om gjennomsnittsberegning av arbeidstid i flere tilfeller ikke gir tilstrekkelig mulighet til å jobbe mye i perioder når det er behov for det på grunn av sesongvariasjoner. At noen fagforeninger med innstillingsrett i så stor grad også skal overstyre lokale behov, er uheldig. Høyre mener at forslagsstillerne ikke tar innover seg hvordan dagens arbeidsliv fungerer. I store deler av næringslivet og offentlig sektor er det behov for døgndrift og muligheten til å planlegge for dette på en forsvarlig måte for at formålet med virksomheten skal fungere. Et eksempel som trekkes fram av samfunnsbedriftene, er nettopp barnevernsinstitusjoner. Det er en viktig del av den tjenesten det er å levere forsvarlige barnevernstilbud, at man f.eks. kan ha så få voksne som mulig til å gå på rotasjon, sånn at barna som har behov for den tjenesten, kan få så få voksne som mulig å forholde seg til. Vi er redd for at disse forslagene vil gjøre noe med den muligheten. Det er grunn til å stille spørsmål ved hvordan forslagsstillerne ser for seg at helsesektoren, med varierende aktivitet på ulike tider av døgnet og i løpet av uken, skal få turnusen til å gå opp og sikre forsvarlig drift dersom det ikke skulle være adgang til gjennomsnittsberegning. Dersom denne tilgangen skal fjernes eller innskrenkes, vil det ikke være mulig å bemanne tjenester i samsvar med realitetene, og alternativet ville være utstrakt bruk av deltidsstillinger eller innleie. På denne bakgrunnen støtter ikke Høyres forslaget.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat