Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 19. mai 2026

Anne Lise Gjerstad Fredlund
Anne Lise Gjerstad Fredlund
Sosialistisk Venstreparti·Oppland

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Dagfinn Henrik Olsen, Frank Edvard Sve, May Helen Hetland Ervik, Mats Henriksen om bedre rammebetingelser for Nye Veier AS (Innst. 297 S (2025–2026), jf. Dokument 8:227 S (2025–2026))

Innlegget

Jeg tar gjerne imot voksenopplæring hvis det er berettiget, men fram til Nye veier igangsetter reell planlegging og gjennomføring av strekningen forbi Rosten i Gudbrandsdalen, er det Statens vegvesen som har ansvaret for den veien. Jeg vil anta at også representanten Hoksrud vet det, all den tid han sier at han har vært der. Det er Statens vegvesen som har sørget for rassikring av den veien for to år siden og nå, for Nye veier prioriterer ikke den strekningen. Så i den grad det skulle være behov for voksenopplæring, vil jeg gjerne invitere representanten Hoksrud til Gudbrandsdalen igjen. Jeg legger også merke til at representanten sier ingenting om E6 forbi Mjøssykehuset – det tar han ikke tak i – men det skyldes kanskje erkjennelsen av at når en strekning er plassert i Nye veiers portefølje, foreligger det ikke lenger noen politisk prioritering med tanke på i hvilken rekkefølge de ulike prosjektene skal gjennomføres. Representanten er tydelig på hva SV gjør i sine alternative statsbudsjetter. Jeg setter pris på at han også leser de alternative statsbudsjettene våre, men da har han kanskje også lagt merke til at vi ikke nødvendigvis kutter i all trafikksikkerhet eller framkommelighet når det gjelder vei. Vi er tydelige på hvilke strekninger som skal prioriteres, bygges og realiseres, og vi er tydelige på at det ikke er firefelts motorvei og 110 km/t – et asfaltjag uten like – som nødvendigvis er det som gjør at folk kommer seg sikkert fram i Norge. Det forekommer meg underlig – eller kanskje jeg heller skulle ta det som et kompliment – at den nevnte representanten, som har sittet mange år på Stortinget, har behov for å belære en som kom i oktober. Belæringen må dessverre innøves på nytt. Den er ikke tatt til følge, for representanten hadde mange feil i sitt innlegg.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat