Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 19. mai 2026

Anniken Refseth
Anniken Refseth
Arbeiderpartiet·Sør-Trøndelag

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Dagfinn Henrik Olsen, Frank Edvard Sve, May Helen Hetland Ervik, Mats Henriksen og Tor André Johnsen om opprettelser av Nye Baner som en del av det etablerte infrastrukturselskapet (Innst. 269 S (2025–2026), jf. Dokument 8:228 S (2025–2026))

Innlegget

Arbeiderpartiet er uenig i forslaget om å opprette et nytt jernbaneselskap etter modell fra Nye veier med formål om å fungere som en fast infrastrukturkonkurrent til Bane NOR. Arbeiderpartiet var imot høyresidens jernbanereform og oppsplitting i 2015, og dette forslaget er en ytterligere liberalisering av jernbanesektoren og en videreføring av jernbanereformen fra 2015. Et nytt infrastrukturselskap vil ikke svare på de viktigste utfordringene ved utbygging og drift av jernbanen i dag, og jeg blir litt forundret over at FrP mener dette er løsningen for å svare ut jernbanens utfordringer, når vi ser resultatet av hvordan dagens jernbane er blitt. Vi vet at jernbanenettet vårt har ca. 90 pst. enkeltspor, noe som er krevende å håndtere i seg selv. Det går også flere tog enn før, og vi har et stort behov for å vedlikeholde infrastrukturen vår. Med det som utgangspunkt er Arbeiderpartiets svar å sørge for at jernbanen får: en god og stabil togfremføring en oversiktlig planlegging og utbygging, der samspill og koordinering mellom de involverte aktørene fungerer en tydelig og avklart rollefordeling, som er samlende – ikke splittende, slik som i dag Det er dette som er avgjørende for å få mer styring på jernbanen. Fagbevegelsen støtter også Arbeiderpartiets synspunkter om at jernbanen trenger mer styring og ikke mer oppsplitting. For å oppnå dette må prosjektene styres i tråd med Nasjonal transportplan og årlige budsjetter, hvor Stortinget setter de overordnede rammene. Vi skal ha politisk styring, ikke mer oppsplitting på utbygging av jernbane, og vi skal sørge for stø kurs. Forslaget til FrP vil pålegge jernbanen enda en svært krevende oppgave, med flere infrastrukturforvaltere involvert som må koordinere oppgavene seg imellom til enhver tid. Arbeiderpartiet mener at riktig vei å gå heller er å samle mer av en allerede oppsplittet og fragmentert jernbanesektor. Målet er å få ned antall direktører, ikke motsatt. Jeg viser til fellesforslaget fra Arbeiderpartiet, Rødt og MDG og fremmer det herved.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat