Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 19. mai 2026

Bjørnar Moxnes
Bjørnar Moxnes
Rødt·Oslo

SakDebatt om utenriksministerens redegjørelse om viktige EU- og EØS-saker i 2026 (Redegjørelsen holdt i Stortingets møte 12. mai 2026)

Innlegget

Rødt mener at EØS-avtalen er en demokratisk fiasko – i tilfelle statsråden ikke hadde fått det med seg – så der er vi nok kanskje helt enige. Det jeg vil ta opp, er det som har vært Norges viktigste konkurransefortrinn i over 100 år, og som er grunnlaget for veldig mye av industri, sysselsetting og også eksportinntekter og bosetting langs kysten vår, nemlig tilgangen til ren og rimeligere kraft enn de har i europeiske land. Siden strømpriskrisen i 2021 har industriens kraftforbruk blitt redusert med ca. 9 pst., som tilsvarer hele Oslo kommunes forbruk i et helt år. Nå sier industrien at hvis dette fortsetter, hvis vi ikke tar tilbake fortrinnet vårt med billigere og rimeligere strøm enn de har i andre land, vil industrien på sikt risikere utfasing og at investeringene går andre steder enn til Norge. Er utenriksministeren enig i at vi må sikre fortrinnet, som består i rimeligere strøm enn de har i våre konkurrerende land?

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat