Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 19. mai 2026

SakDebatt om utenriksministerens redegjørelse om viktige EU- og EØS-saker i 2026 (Redegjørelsen holdt i Stortingets møte 12. mai 2026)
Innlegget
Det var eksport av metaller og mineraler til Europa til og med før EØS-avtalen, hvis ikke Barth Eide var klar over det, så det har vi klart helt fint også uten EØS. Hvis vi skal forbli påkoblet den europeiske strømbørsen, viser beregningene at vi må ha 40 TWh i overskudd for å kunne kompensere for den prisjekkingen som påkoblingen på EUs strømpriser innebærer, gjennom børsen Nord Pool. En må ha 40 TWh i overskudd, og en må ha ekstra for å kompensere ut dette hvis en tviholder på at våre strømpriser skal fastsettes på en børs, hvor altså den dyreste gassen den timen i Europa drar opp prisen på vår egen strøm fra vannkraft til norsk industri. Mener utenriksministeren at det er fornuftig å måtte ha 40 TWh i overskudd bare for å kunne komme tilbake til det som jo var et helt rimelig og fornuftig strømprisnivå før Arbeiderpartiet sammen med de andre koblet oss på EUs strømbørs?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat