Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 19. mai 2026

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Lars Haltbrekken, Marthe Hammer, Anne Lise Gjerstad Fredlund og Ingrid Fiskaa om nullutslippshurtigbåter (Innst. 279 S (2025–2026), jf. Dokument 8:187 S (2025–2026))
Innlegget
Norge har en maritim klynge som resten av verden misunner oss. Vi har en handelsflåte og en fiskeriflåte som er fremst i skjorta når det gjelder innovasjon, å ta i bruk nytt utstyr og å utvikle nytt utstyr. Dette har man gjort uten at staten nødvendigvis skulle være med og støtte det. Dette har man gjort ut fra hva som har vært best for dem, og med to streker under svaret. Det har også gjeldt for dem som tidlig var ute og tok i bruk f.eks. gass innenfor supplynæringen. Det var lenge før Statens vegvesen i det hele tatt kom på banen. Det gjorde man ut fra to streker under svaret: Det var det som passet bedriften best. Økonomien var det utslagsgivende – og det området man skulle farte i. Det samme bør jo gjelde for en fylkeskommune. Så ser jeg i svarbrevet fra statsråden at han sier at fylkeskommunen er best egnet til å gjøre dette, men samtidig er man ikke fremmed fra faktisk å gjennomføre det også med tvang. Når kan vi regne med at tvang kommer?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat