Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 19. mai 2026

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Lars Haltbrekken, Marthe Hammer, Anne Lise Gjerstad Fredlund og Ingrid Fiskaa om nullutslippshurtigbåter (Innst. 279 S (2025–2026), jf. Dokument 8:187 S (2025–2026))
Innlegget
Ja, det ble en fin debatt, og det trenger vi i denne salen, så vi klarer å kvikne oss til litt og se på de forskjellige løsningene. Da Fremskrittspartiet regjerte i Samferdselsdepartementet, ble det besluttet å bygge to hydrogenferjer, som er under bygging og skal gå i Vestfjorbassenget, men det er jo ferjer som staten selv må betale for. Det er ikke fylkeskommunen som sitter med den regningen, og egentlig får smuler i forhold til det de har behov for. Det er nok også sånn at vi ikke bare kan basere oss på at vi skal velge de løsningene som nødvendigvis holder skipsverftene og arbeiderne i gang, for da er det subsidiering som er løsningen. Vi må fremme de løsningene og velge de løsningene som til syvende og sist er det som private næringer ønsker å ta tak i. Jeg velger meg heller flere avganger med hurtigbåten enn færre avganger fordi symbolpolitikken har tvunget igjennom en løsning som til syvende og sist gjør at det ikke er midler til å produsere flere avganger. Jeg takker for debatten, og kjenner at vi kanskje fortsatt er enige om at jorden er rund, og at det er flere veier til Rom, men at vi er uenig i retningen og hvor vi skal, innenfor de grønne valgene.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat