Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 19. mai 2026

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Dagfinn Henrik Olsen, Frank Edvard Sve, May Helen Hetland Ervik, Mats Henriksen om bedre rammebetingelser for Nye Veier AS (Innst. 297 S (2025–2026), jf. Dokument 8:227 S (2025–2026))
Innlegget
Egentlig tenkte jeg ikke at jeg skulle ta ordet i denne debatten, men jeg ble trigget likevel av at det er enkelte representanter som mener at man har flyttet beslutninger bort fra Stortinget fordi man har opprettet Nye veier, og at Nye veier en del av problemet. Det er jo fortsatt Stortinget som bestemmer hvilken portefølje de skal ha, og hvilke veier man skal ha. Det sto nettopp statsråden her og fortalte, at man har tatt veier bort fordi man har besluttet det. Det er ikke sånn at demokratiet har forvitrer fordi man har opprettet Nye veier. Vi som har vært med i politikken i noen år, husker godt den tiden da Statens vegvesen regjerte også på entreprenørsiden. Det var altså før man skilte ut og fikk Mesta i 2003. Jeg hadde folk jeg kjente som jobbet i Statens vegvesen. Det var mer eller mindre en vernet bedrift. Du kom inn ny i Statens vegvesen og fikk kjeft av de andre på kjørekontoret som hadde vært der i mange år, hvis du kjørte fire lass med grus, fordi de andre bare hadde kjørt to lass med grus i flere år, og det stilte dem i et dårlig lys. Det er nettopp dette man har klart å få bort ved å etablere Mesta, som en stor entreprenør som konkurrerer med andre entreprenører om veiutbygginger og vedlikehold. Ved å etablere Nye veier har man fått en aktør på banen som Statens vegvesen har strekt seg etter. Som forrige taler sa, har man fra Statens vegvesens side etterspurt å få lov til å jobbe på samme måte som Nye veier, fordi man ser at det funker. Sist, men ikke minst sa jo statsråden selv at det var en suksesshistorie. Man har fått mer vei for pengene. Hvorfor skal vi ikke da legge mer i potten og få bygd mer, når det er det vi trenger? Vi trenger å få bygd mer veier, vi trenger å få vedlikeholdt mer. Uavhengig av klimakrise eller ikke har vi behov for å bygge veier i dette landet. Vi skal ikke tilbake til hest og kjerre. Bilen er kommet for å være her, og da må vi også ha veier, for å komme oss fram. Ideologisk sett eller ikke: Jeg tenker at man må komme seg ned på den arenaen og erkjenne at det faktisk har hatt en misjon å få Nye veier. Jeg husker også at jeg var i et av de politiske partiene som var imot dette da det ble etablert. Det ble kalt for luftslott, men i dag er man positiv til det. Det tenker jeg er greit, at man har vært kritisk og nå ser at dette faktisk funker. Det viser bare at det er mulig å få til ting. Det tenker jeg nok at MDG, Rødt og SV også bør slutte seg til. For Nye veier er kommet, og de skal få lov til å være der.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat