Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 19. mai 2026

Frøya Skjold Sjursæther
Frøya Skjold Sjursæther
Miljøpartiet De Grønne·Hordaland

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Sylvi Listhaug, Tor Mikkel Wara, Rikard Spets, Morten Stordalen, Pål Morten Borgli, Marius Arion Nilsen og Kristoffer Sivertsen om tiltak for mer effektiv og økonomisk utnyttelse av strømnettet og Representantforslag fra stortingsrepresentantene Aleksander Stokkebø, Kari Sofie Bjørnsen, Amalie Gunnufsen, Erlend Svardal Bøe, Haagen Poppe og Ove Trellevik om raskere utbygging og bedre utnyttelse av kraftne

Innlegget

De siste månedenes oljepriser har vist hvor sårbare vi blir når familier og bedrifter avhenger av fossil energi. Olje, kull og gass gir høye og ustabile priser, forurensning og klimaendringer. Løsningen er å elektrifisere samfunnet og elektrifisere økonomien vår. Det har mange norske bedrifter forstått. De roper etter ren energi, men de får ikke alltid svar. Nettkapasitet har blitt en flaskehals, og et fullt nett hindrer både utslippskutt og grønn industri. Rundt halvparten av energibruken vår er fortsatt fossil, og skal vi fase ut det, trenger vi mer fornybar kraft og mer nett. Men dette handler ikke bare om å bygge mer. Det handler også om å bygge smartere. For det første må klima og natur få en større vekt. MDG har vært tydelig på at ikke alle prosjekter i nettkøen er like gode. Kapasiteten vår er knapp, og da må vi prioritere prosjekter som faktisk gir utslippskutt og samfunnsnytte, ikke bare dem som bruker mest strøm. For det andre må vi ta i bruk ny teknologi for å utnytte nettet bedre. Fleksible løsninger som tilkobling på vilkår kan gi strøm til flere, uten nødvendigvis å bety mer inngrep i naturen. Mye av det samme kan vi også oppnå med økt innslag av batterier i nettet vårt. Derfor foreslår MDG også å åpne for at nettselskapene kan eie og drifte batterier, ikke bare til rene nettformål, men også som en aktiv del av løsningen på kapasitetsutfordringene. Batterier avlaster nettet og gjør det mulig å integrere mer sol og vind uten å bygge ned like mye natur. Vi står i en dobbel krise, både klimakrisen og naturkrisen, og da må vi også ha doble mål: kutte utslipp og samtidig redusere inngrepene i naturen. Løsningen er ikke bare mer av det vi allerede har gjort i all evighet, men smartere, grønnere og mer fleksible systemer. MDG vil ha et kraftsystem som lever på klima og natur, men også en rettferdig fordeling av de knappe ressursene våre. Dette forslaget mener jeg er et riktig steg i riktig retning, men jeg håper å få med Stortinget på enda flere av forslagene fra Miljøpartiet De Grønne. Jeg tar med det opp forslagene som Miljøpartiet De Grønne har fremmet i denne saken.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat