Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 19. mai 2026

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Sylvi Listhaug, Morten Stordalen, Kristoffer Sivertsen, Rikard Spets og Tor Mikkel Wara om kostnadsberegninger for å nå Norges klimamål (Innst. 283 S (2025–2026), jf. Dokument 8:174 S (2025–2026))
Innlegget
Frøya Skjold Sjursæther (MDG) [14:30:01] (ordfører for saken): Energi- og miljøkomiteen har hatt til behandling Fremskrittspartiets representantforslag, som ber regjeringen utrede og framlegge en helhetlig analyse av de samfunnsøkonomiske kostnadene av at Norge reduserer klimagassutslippene med 70 pst. fra 1990-nivå innen 2035. Dette forslaget har vært behandlet på ordinær måte i komiteen, statsråden har uttalt seg, og vi har hatt skriftlig høring i saken. Flertallet i komiteen innstiller på at representantforslaget ikke vedtas, og jeg skal la de ulike partiene redegjøre for sin egen begrunnelse for det, men jeg vil uansett takke komiteen for et godt samarbeid i denne saken, som vanlig. Jeg vil så gå over til hvorfor MDGs standpunkt er som det er i denne saken, men før jeg skal gjøre det, skal jeg sitere Sylvi Listhaug i VG 17. september 2024. «Vi utreder og utreder og utreder. Det er vel og bra, men det har gått altfor langt. Vi skal redusere kostnadene og antallet offentlig utredninger (NOU) kraftig.» Det er allerede gjort grundige beregninger av hvor mye Norges klimamål har kostet, og i likhet med Sylvi Listhaug ser ikke jeg behovet for å bruke store ressurser på flere utredninger, særlig ikke av politikk som allerede er vedtatt og allerede er gjennomført. Det er ikke treffsikker bruk av skattebetalernes penger, og det ville ha vært et sløseprosjekt, etter Miljøpartiet De Grønnes mening. Jeg vil også tørre å påstå at enda en gigantisk utredningsfloke, slik dette forslaget ville ha skapt, hadde vært kronen på verket på Listhaugs utredningstårn. Regjeringen redegjør nemlig allerede hvert år for kostnader, virkemiddelbruk og planlagt utslippsreduksjon i sin klimastatus og -plan, altså Grønn bok, og nye virkemidler utredes med kostnadsvurderinger i tråd med utredningsinstruksen, som i alle andre saker. Derfor kommer Miljøpartiet De Grønne til å stemme mot Fremskrittspartiets representantforslag. Det har vært fint å være ordfører for denne saken, og jeg ønsker komiteen en god debatt.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat