Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 19. mai 2026

Guri Melby
Guri Melby
Venstre·Oslo

SakInnstilling fra utdannings- og forskningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Monica Molvær, Ola Svenneby og Mathilde Tybring-Gjedde om å forhindre juks med kunstig intelligens i skolen (Innst. 268 S (2025–2026), jf. Dokument 8:241 S (2025–2026))

Innlegget

De utfordringene denne saken tar opp, mener jeg viser veldig mye av kompleksiteten knyttet til det å drive skole og ikke minst også det å være lærer. Man må hele tiden forholde seg til at verden forandrer seg, til at vi får ny teknologi og nye muligheter, som endrer hverdagen vår både generelt og ikke minst også i skolen. Det understreker også betydningen av at vi har lærere med høy kompetanse, lærere som har lyst til å lære seg nye ting, og som greier å forholde seg til at verden forandrer seg. Veldig mye av dette løser egentlig lærerne selv. Mange er kjempeflinke til både å teste ut nye ting, lese seg opp, studere, ta nye fag og finne ut av hvordan dette kan implementeres i skolehverdagen på en god måte. Likevel er det ingen tvil om at KI setter skolen på prøver som er vanskelig for den enkelte lærer å løse, og som vi trenger å løse i fellesskap. Mye av det handler om vurdering. Veldig mange lærere har uttrykt stor frustrasjon over at de føler de blir mer detektiver og politi enn en som skal lære elever grunnleggende ferdigheter. De har ikke lyst til å bruke tid på å jakte etter spor av juks, de vil heller bruke tiden sin på læring. Så langt har regjeringen brukt veldig lang tid på å gi lærerne de verktøyene de faktisk trenger for å regulere bruken av KI i sitt klasserom. Derfor er jeg veldig glad for at det er et veldig bredt flertall i komiteen for å få fortgang i å få innført disse verktøyene. For Venstres del har det vært viktig å framheve at dette med sikker nettleser ikke bare er nødvendig i vurderingssituasjoner, men også i undervisningssituasjoner, nettopp fordi læreren selv må kunne bestemme i hvor stor grad man skal bruke disse verktøyene eller ikke, og elevene må kunne være forberedt på de vurderingssituasjonene som kommer. Som flere har vært inne på: Dersom vi ikke tar grep og gir lærerne muligheten til å ta kontroll, risikerer vi at hele vurderingssystemet vårt blir undergravd, og at tilliten til de karakterene elevene har med seg, blir mindre, noe som er en viktig del av utdanningssystemet vårt. Jeg tror også det er viktig å understreke at dette ikke er hele debatten om KI i skolen. Dette handler først og fremst om vurdering, men det er også viktig at vi har en debatt om hva slags plass KI skal ha i skolen. Jeg håper vi kan ha den debatten uten at vi nødvendigvis trenger å havne i den ene eller andre grøfta. Vi trenger absolutt ikke forby det i skolen. Elevene må lære seg å bruke dette som et verktøy, men de må også lære seg å tenke uten dette verktøyet.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat