Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 19. mai 2026

SakInnstilling fra utdannings- og forskningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Guri Melby, Abid Raja og Grunde Almeland om å sikre fullføring og kvalitet i videregående opplæring (Innst. 270 S (2025–2026), jf. Dokument 8:273 S (2025–2026))
Innlegget
Først sier statsråden at videregående skole ikke er nedprioritert, men så kommer hun med en lang begrunnelse for hvorfor grunnskolen er prioritert opp. Da kan jeg ikke forstå noe annet enn at det betyr at videregående skole er nedprioritert. Jeg er helt enig i vurderingen om at det viktigste for å sikre elever grunnleggende ferdigheter er å satse på tidlig innsats på barneskolen, på grunnskolen, men det er jo ingen motsetning mellom å satse på grunnskolen og det å satse på videregående skole. Utfordringen er at for den som er 15–16 år i dag, hjelper det ingenting om vi blir bedre på den første skrive- og leseopplæringen. Vi er jo faktisk nødt til å ta de elevene som går på videregående skole i dag, på alvor. Skal vi virkelig sitte og se på at kull etter kull går gjennom Kari Nessa Nordtuns skole uten at noen ting skjer? I løpet av de fem årene Arbeiderpartiet har sittet med statsråden på dette området, har ferdighetene bare gått nedover, ikke oppover. Så spørsmålet mitt er, nok en gang: Vil virkelig ikke regjeringen gjør noen ting for de elevene som har passert barneskolealder?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat