Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 19. mai 2026

Hege Bae Nyholt
Hege Bae Nyholt
Rødt·Sør-Trøndelag

SakInnstilling frå utdannings- og forskningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Jorunn Gleditsch Lossius, Jørgen H. Kristiansen og Joel Ystebø om kortere skoledager i grunnskolen, høyere lærerlønninger og mer tid for lærerne til å følge opp elevene (Innst. 274 S (2025–2026), jf. Dokument 8:220 S (2025–2026))

Innlegget

Norsk skole har et problem, ikke fordi lærerne ikke gjør jobben sin, eller fordi elevene ikke vil lære. Problemet er at vi har fått et system som i for stor grad styrer lærerne og måler elevene, et problem som overser det viktigste: tid og relasjoner – helt essensielle grunnsteiner for trygge elever og læring. For det første: Vi må gi de yngste barna en bedre start. Evalueringen av seksårsreformen var tydelig: Det er blitt for lite lek og for mye stillesitting, teori og voksenstyrte aktiviteter. Barn lærer gjennom lek, utforsking og bevegelse. Det er derfor lek har overlevd evolusjonen. Barn har lekt seg til å bli voksne gjennom alle tider, i alle verdens kriker og kroker. Derfor mener Rødt at første klasse må bli mer skoleforberedende enn skole, med mer frilek, fysisk aktivitet og praktisk-estetiske fag. Dette skaper trygge og veltilpassede unger. Jeg må minne om at barn ikke er til for skolens skyld. Skolen er til for barna. Skolen skal ikke svekke hverken motivasjon, mestring eller læring – tvert imot: Vi skal styrke det. Det er dette som er virkelig ambisiøst. Det handler ikke om å senke ambisjonsnivået, men om å legge grunnlaget for livslang læring. Til dem som påstår at det ikke er belegg for å si at redusert timeantall vil gi bedre resultater, vil jeg si at det er på tide å snu bevisbyrden. Hvor er forskningen som viser at unger som sitter stadig lenger på skolebenken med en stadig større andel teoritung undervisning, lærer bedre? Det var kanskje nå det hadde vært fint å kunne vise til noen nasjonale kartleggingsprøver som kunne underbygge en sånn påstand. Jeg vil ikke være med på å ta fra ungene siste rest av lek og fritid, det skal i hvert fall ikke være mitt ettermæle. Til sist vil jeg si noe om forslagene om å vedta arbeidsforholdene til lærere her inne. Spørsmål om lønn og arbeidstid skal ikke avgjøres av Stortinget alene – det er en del av den norske modellen, der partene i arbeidslivet forhandler fram løsninger. Å late som om politikerne kan «vedta» bedre arbeidsvilkår over hodet på lærerne, er uklokt – og på grensen til respektløst. Dette handler i bunn og grunn om retning. Skal vi ha en skole som styres av måltall, testing og kontroll, eller en skole som bygger på tillit, faglighet og barnas behov? Rødt velger det siste. Vi vil ha mindre byråkrati, mer tid til eleven og en skolehverdag der barn får være barn – også i første klasse. Det er ikke radikalt. Det er rett og slett nødvendig.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat