Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 19. mai 2026

SakDebatt om utenriksministerens redegjørelse om viktige EU- og EØS-saker i 2026 (Redegjørelsen holdt i Stortingets møte 12. mai 2026)
Innlegget
Som utenriksministeren sa veldig tydelig i sin redegjørelse: For å få til et styrket samarbeid med EU må vi huske på at det sitter noen på den andre siden av bordet. For at vi skal få noe mer, forventer EU at vi oppfyller vår del av avtalen. Vi må holde orden i eget hus. Det er en beskrivelse jeg er helt enig i. Så søker Norge samarbeid på veldig mange områder som nå faller utenfor EØS-avtalen, og samarbeidet om helseberedskap gjennom EUs helseunion er et av de områdene. Det har vært et tilbakevendende tema i over tre år, der Norge foreløpig ikke har fått en avtale. Det har vært jobbet med særlig i lys av pandemien, naturlig nok, så vi kan ha en bedre beredskap hvis det skulle skje igjen. Basert på en sak i NTB i dag som forteller mye om hvordan kommisjonen nå strammer til skruen overfor EØS/EFTA-landene, mener jeg det er interessant å spørre utenriksministeren om det er noe av Norges etterslep som står i veien for en avtale om helseberedskap.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat