Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 19. mai 2026

SakDebatt om utenriksministerens redegjørelse om viktige EU- og EØS-saker i 2026 (Redegjørelsen holdt i Stortingets møte 12. mai 2026)
Innlegget
Når utenriks- og forsvarskomiteen enten har vært på reise i Brussel og møtt EU-institusjonene, eller de har vært her, er jo noe av det som skaper mest irritasjon av etterslepet, knyttet til de fem gjenværende rettsaktene på energiområdet. Utenriksministeren har helt rett i at det alltid vil være noe etterslep. Det har også å gjøre med lovgivningstakten i EU, at det tar noe tid. Men akkurat de fem rettsaktene er det jo politisk valgt å ha et etterslep på, fordi de ifølge regjeringa ikke skal innføres i løpet av denne stortingsperioden. Da vil jeg stille spørsmålet enda litt tydeligere: Kan utenriksministeren garantere at det at Norge har valgt å bestemme seg for ikke å innføre de siste fem rettsaktene på energiområdet, ikke er et hinder for å få til en avtale om helseunionen mellom EU og Norge?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat