Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 19. mai 2026

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Dagfinn Henrik Olsen, Frank Edvard Sve, May Helen Hetland Ervik, Mats Henriksen og Tor André Johnsen om trygge veier (Innst. 273 S (2025–2026), jf. Dokument 8:214 S (2025–2026))
Innlegget
Jeg tok ordet, for jeg synes det er litt synd at man i en så alvorlig debatt om trygge veier og trafikksikkerhet kamuflerer det i behovet for flere firefelts veier. Det er veldig synd. Det er alvor rundt dette med å sørge for at ingen omkommer i trafikken. Man snakker om å snakke sant. Jeg trenger ikke å gjenta statsråden på hva som er årsaken til dødsulykkene og de alvorlige ulykkene: i stor grad førerfeil. Det er ikke den veien som ligger der, som fører til den dødsulykken, det er førerfeil. Svaret er da å bygge større og bredere veier. Ja, det er riktig at når man har motorvei som deler trafikken, er det færre ulykker, men jeg kan love dere: Jeg har rykket ut til trafikkulykker på motorvei ved skifte av felt, og konsekvensen av en ulykke i 130 km/t er femtigangeren i alvor på ulykken når det først skjer. Det er færre ulykker, men når ulykkene skjer, er konsekvensene så til de grader større. FrP er ikke imot, men nesten imot, gjennomsnittsmåling av fart, som vi vet kanskje er det viktigste verktøyet – fordi fart og rus er noen de viktigste årsakene til dødsulykker. De er for at vi skal ha et varslingssystem i bilen som varsler politikontroller både ved rus og fart. Jeg synes det er litt spesielt å høre at begrunnelsen er trafikksikkerhet, at det er bakgrunnen for og årsaken til representantforslaget, og så er det en fordekt argumentasjon for å bygge mer motorvei. Da er det ikke trafikksikkerhet man faktisk er opptatt av. Man tar ikke inn over seg det som er sant, det som faktisk er statistikken: Hvorfor dør folk i trafikken? Veiens standard har selvfølgelig noe å si. Årsaken til at folk blir drept i trafikken, er ofte det som er rett utenfor veien. Derfor har Statens vegvesen, Nye veier og andre brukt mye tid og penger på å renske opp langs veiene, for det er det man møter umiddelbart i grøfta, som ofte tar liv. Når det gjelder møteulykker, har vi dårlig statistikk på det. Det er dessverre flere møteulykker som også dreier seg om selvmord. Jeg har selv rykket ut til litt over 30 dødsulykker. Jeg har aldri opplevd at det var veiens standard som var ulykkesårsaken når vi har etterforsket dette. Det kan være tilfeldig, at det bare gjaldt meg, men statistikken viser akkurat det samme: Det er førerfeil som i stor grad er årsaken til alvorlige ulykker.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat