Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 19. mai 2026

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Dagfinn Henrik Olsen, Frank Edvard Sve, May Helen Hetland Ervik, Mats Henriksen og Tor André Johnsen om trygge veier (Innst. 273 S (2025–2026), jf. Dokument 8:214 S (2025–2026))
Innlegget
Jeg holdt på å si «beklager», men noen ganger er det holdt innlegg som gjør at man må trykke på knappen og tegne seg til innlegg. Denne elendighetsbeskrivelsen er tydeligvis en strategi. Det er elendig i helsevesenet, i skolene og over hele landet – det er visst et elendig land vi lever i – og også innenfor veisektoren. Det er ikke måte på hvor gærent det er, og det er ikke måte på hvor lite alle andre gjør. Representanten Hoksrud var inne på dette med å åpne prosjekter, og at de prosjektene som har blitt ferdigstilt i vår tid, har blitt satt i gang av FrP – de satt jo i regjering. Det samme gjelder andre veien, bakover: E18 gjennom Vestfold: Jens Stoltenberg E6 Minnesund–Gardermoen: Stoltenberg E39 i Møre og Romsdal: Stoltenberg Oppstart av arbeidet med Ryfast: Stoltenberg, men ferdigstilt da Solberg-regjeringen kom på Sånn har det alltid vært. Det tar ca. 12 år før man starter. Det ansvaret man har, er selvfølgelig å følge opp med finansiering. Til dette med politikontroller: Det er suksess når man ikke ser politiet. Her har man misforstått politiets oppgave. Hvis man ser en laserkontroll, er hele laserkontrollen borte. Kjører man ikke fort, blir man ikke stoppet, og da ser man ikke politiet. En tredjedel av utrykningspolitiets biler er sivile – det er sivil overvåkning. Så man må være litt forsiktig med å kritisere og si at de som jobber i politiet, ikke er til stede. Mener man virkelig at det er greit å varsle om kontroller? Jeg synes ikke det er greit. Vi får vel en egen sak om det etter hvert, at det i tillegg skal være et trafikksikkerhetstiltak. Den elendighetsbeskrivelsen man kommer med, uansett hva man gjør og ikke gjør, og uansett hva man prioriterer, klarer å provosere litt, for den er gjennomgående på alle samfunnsfelt. Det er kun ett parti som står bak denne elendighetsbeskrivelsen. Her synes jeg at man skal være litt ærlig, som Bård Hoksrud pleier å si. La oss være ærlige.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat