Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 19. mai 2026

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Hans Andreas Limi, Morten Wold, Bård Hoksrud, Dagfinn Henrik Olsen, Frank Edvard Sve, May Helen Hetland Ervik og Mats Henriksen om bostedsfritak for bompenger på Sollihøgda (Innst. 281 S (2025–2026), jf. Dokument 8:179 S (2025–2026))
Innlegget
Statsråden sier i sitt innlegg at han advarer mot å gjøre dette, og jeg har sansen for det, for det er klokt å gjøre ting grundig, men samtidig har vi jo en parallell her. Vi har denne saken fra Jevnaker, som vel er gjort nokså likt. Vi hører også at flere snakker om at det er rundt 1 pst., så det er relativt små midler, og det gjør at det er overkommelig å kunne gjøre det. Vi ser at det treffer skjevt, og vi ser også at det utfordrer denne kost–nytte-effekten ved å bruke bompenger. Sånn sett er jeg glad for det vedtaket vi nå ser konturene av. Det er altså sånn at Stortinget nå da pålegger regjeringen og statsråden å gjennomføre dette. Mitt spørsmål til statsråden er: Hvor raskt tror statsråden at han vil kunne gjennomføre dette?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat