Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 19. mai 2026

Julia Eikeland
Julia Eikeland
Arbeiderpartiet·Rogaland

SakInnstilling fra utdannings- og forskningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Monica Molvær, Ola Svenneby og Mathilde Tybring-Gjedde om å forhindre juks med kunstig intelligens i skolen (Innst. 268 S (2025–2026), jf. Dokument 8:241 S (2025–2026))

Innlegget

Først vil jeg takke komiteen for et godt samarbeid i denne saken. Selv om partiene er uenige om enkelte ting, er det positivt at så mange står sammen om viktige problemstillinger knyttet til kunstig intelligens i skolen. Over flere år har «Big Tech» fått for stor innflytelse i norsk skole. Derfor har Arbeiderpartiet tatt tydelige grep og et tydelig oppgjør med den ukritiske digitaliseringen vi har sett, med for mye skjermbruk og en uregulert bruk av kunstig intelligens i klasserommet. Det handler ikke om å være mot teknologi, men det handler om å ta styringen over den og anerkjenne at det er barnets beste og læring som skal komme først. Derfor er det også positivt at Høyre nå beveger seg i samme retning. Jeg synes oppriktig det er bra at flere partier erkjenner utfordringene med økt skjermbruk og behovet for tydeligere regulering av KI i skolen. For ikke lenge siden ville Høyre knapt bruke ordet skjerm i skoledebatten. Det er bra at også Høyre endelig kommer etter i denne saken, men det var også på høy tid. Når vi ser på forslagene om kunstig intelligens som kommer fra Høyre her, er det i stor grad forslag det allerede er politisk enighet om. Flere av forslagene er regjeringen allerede i gang med. Derfor opplever jeg at Høyre først og fremst beskriver en utvikling som allerede er i gang. For Arbeiderpartiet blir det derfor helt uproblematisk å stemme for disse forslagene. I en tid med fallende skoleresultater har vi ikke tid eller råd til å være naive om kunstig intelligens i skolen. Hvis teknologien og kunstig intelligens er med på å svekke læringen, kritisk tenkning og evnen til å jobbe selvstendig, ja, da må politikerne tørre å sette noen grenser. Særlig når det gjelder de aller yngste, er man nødt til å være varsom. Dette er årene der barn først og fremst skal lære seg helt grunnleggende ting som å lese, skrive og regne, men også å utvikle konsentrasjon, kritisk tenkning og evnen til å jobbe selvstendig. Barn lærer ikke best av å få svarene servert, de lærer av å jobbe seg fram til dem. Skolen skal selvfølgelig ruste elevene for framtiden. Elevene skal også, senere i skoleløpet, lære å bruke kunstig intelligens på en god måte. Men aller først er det viktig at de lærer å tenke selv, lærer å skrive selv og lærer å feile, for det er nettopp i det arbeidet den ordentlige læringen skjer.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat