Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 19. mai 2026

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Sylvi Listhaug, Tor Mikkel Wara, Rikard Spets, Morten Stordalen, Pål Morten Borgli, Marius Arion Nilsen og Kristoffer Sivertsen om tiltak for mer effektiv og økonomisk utnyttelse av strømnettet og Representantforslag fra stortingsrepresentantene Aleksander Stokkebø, Kari Sofie Bjørnsen, Amalie Gunnufsen, Erlend Svardal Bøe, Haagen Poppe og Ove Trellevik om raskere utbygging og bedre utnyttelse av kraftne
Innlegget
Jeg kan jo hjelpe statsråden på vei: Det er gjerne en fordel ikke å elektrifisere alt en kan før en får på plass infrastrukturen til å gjøre det. Arbeiderpartiet har selv gitt støtte til flere forslag som kan gi inntrykk av handlekraft, men som samtidig understreker det grunnleggende problemet: Regjeringen har ikke over tid levert den nettutbyggingen situasjonen krever. Når flertallet nå samler seg om tiltak som lenge har vært etterspurt, framstår det i større grad som et forsøk på å unngå nye politiske nederlag enn en erkjennelse av at kursen har vært feil. Flere flertall i Stortinget har i behandlingen av saken gitt støtte til forslag som tar sikte på å avhjelpe manglende nettkapasitet og svak framdrift i nettutbyggingen. Tolker statsråden dette som et uttrykk for at dagens politikk ikke i tilstrekkelig grad har sikret nødvendig utvikling i strømnettet? Hvilke endringer vil regjeringen konkret gjøre for å ordne opp i situasjonen? Eller vil en bare unnskylde seg for at en ikke har gjort nok?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat