Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 19. mai 2026

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Sylvi Listhaug, Tor Mikkel Wara, Rikard Spets, Morten Stordalen, Pål Morten Borgli, Marius Arion Nilsen og Kristoffer Sivertsen om tiltak for mer effektiv og økonomisk utnyttelse av strømnettet og Representantforslag fra stortingsrepresentantene Aleksander Stokkebø, Kari Sofie Bjørnsen, Amalie Gunnufsen, Erlend Svardal Bøe, Haagen Poppe og Ove Trellevik om raskere utbygging og bedre utnyttelse av kraftne
Innlegget
Jeg håper ikke at statsråden driver med ansvarsfraskrivelse fordi det er Statnett som gjør jobben i praksis. Samtidig er det sånn at når en først snakker om kostnader og samfunnsøkonomisk lønnsomhet, kan en jo lese at den nye kraftlinjen for strekningen Skaidi–Lebesby kan ende med en kostnadsøkning på vel 500 pst. Det er vel en indikasjon på at en gjør noe galt i måten en bygger nett på. Ikke bare kan det se ut som en må ha en egen dverggås-milliard, men en skal også bruke det som gjerne er milliardbeløp på å erstatte SF6-gass i klimaets navn, koste hva det koste vil. Hele strekningen jeg nevnte, er en prøvekanin i Norge på spenningsnivå 420 kV og er først ute i Skandinavia. Er det virkelig nødvendig at det er vi som trenger å ta kostnaden, og at en da også får økt kostnad til dem som skal betale nettleien? Synes statsråden det er forsvarlig å bruke mer enn 2 mrd. kr anslagsvis på tiltak for dverggås og klimatiltak, eller er han enig med undertegnede i at det er på tide å gjøre ting billigere og raskere? Kan vi forvente at statsråden vil ta noen grep for å hindre at en sløser bort milliarder?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat